Vår historia tog fart från den dagen vår äldsta dotter skulle fylla tio år, då hon önskade sig en ponny.

Vi tittade på varandra och tänkte att det där med djur inte var vår starkaste sida, fråga vår hamster.

Men vi ansåg att det kunde vara gulligt med en ponny och att det även skulle bli en bra fritidssyssla för en tjej.
Vi påbörjade denna resa med ingen kunskap alls om hur hästlivet fungerar eller vilken del på hästen som var farligast.
Det fanns några av oss som inte vågade hålla i hästen de första dagarna.
Det var en stor och fruktad vildhäst i våra ögon, men i verkligen var det en liten näpen B-ponny.

När vår Ofelia Molstabergs var köpt som förövrigt är skimmeln i spelet, var det en blandning av skräck och förtjusning i lägret.
Det var den sötaste lilla ponnyn som fanns enligt vår familj och livet tog en ny vändning för samtliga i familjen.
Åren gick och vi träffade mycket roligt och knepigt folk runt omkring på tävlingar och annat.

Nu till en tävling då våra tjejer skulle hoppa på tävlingsplatsen i Lilla Edet.
Ni som kan detta vet att timmarna kan passera och man bara står och funderar över allt mellan himmel och jord.
Då vi kom fram till att det kanske borde finnas ett bra hästspel som skulle vara roligt att spela.
Men vi kunde inte riktigt komma på ett bra sällskapsspel för hästälskande familjer.

Då slog det oss, ett bra och roligt hästspel finns inte utan vi får helt enkelt skapa ett.
Många timmar och mycket skratt senare satt vi med ett skissat spel i blyerts som inte riktigt ser ut som det gör idag.

Men kul var det och vi vuxna kände att det fanns en del potential i spelet.

En vanlig förekommande fråga som vi ofta får.

Varför har ni inte vänt er till en speltillverkare eller återförsäljare som har alla kanaler och kontakter?

Svaret på den frågan är flera.
Vi är en familj med hästintresse. Som till en följd har vi utvecklat ett spel som vi tror kan intressera likasinnade och eventuellt andra utanför hästvärlden.
För att kunna hålla kostnaderna nere har vi valt att själva stå för distributionen av spelet.
Från att vi fick en idé till att vi sitter hemma och eventuellt skickar ut en produkt är inget annat än helt otroligt kul projekt som vi mer än gärna delar med oss.

Detta ger oss även styrkan att själva får bestämma och kontrollera hela projektet, samt att vi får spelet på våra premisser och krav.
Ett annat roligt skäl är att det har blivit ett projekt för hela familjen, alla har från och till varit mycket engagerade under resans gång.
Vi har suttit och diskuterar våra synpunkter och jämförelser med de olika tillverkarna och de olika strategierna för marknadsföringen.
Lärt oss massor och vi vill gärna fortsätta att lära oss.

Miljöfrågan är ett annat skäl.

Med detta spel kan vi eventuellt påverka hur framtida brädspel kan utformas.
Genom att implementera en app till spelet har vi eliminerat bort en hel del kort som finns nu digitalt i appen.
Men en bas version av regelboken fick tyvärr tryckas och läggas i varje spel.
Många varma och högljudda diskussioner blev det om detta ämne.

En annan aspekt ur det hela är att vi har möjligheten att bli väldigt unika med vår relation mot er som kunder.
Genom att skapa möjligheter för nya roliga projekt i framtiden om folk gillar det vi gör.
Kunderna kan vara med och påverka spelets utformning genom att bidra med frågor och mockor till appen.
Så med allt detta sagt, är vi säkra på att dessa möjligheter aldrig hade funnits om vi hade lämnat över stafettpinnen.
Men nu är vi ett litet familjeföretag utan stora och tunga byråkratiska ägare som aldrig skulle ta chansen att våga.
Har ni själva funderingar på hur denna verksamhet fungerar så kontakta oss gärna, vi delar gärna med oss.

Tacken till de som har varit med längs resan.

Vår grundtanke har under årens lopp tagit en del förändringar mot det bättre och vi vill tacka er alla som har orkat spelat spelet och lyssnat på projektet.
Många av ändringarna är på grund av er.